Sportster – Time to say goodbye…

A kertelésnek semmi értelme, hangozzon bármily kegyetlenül is: a világnak 2021. január 1-jétől búcsút kell mondania a Harley-Davidson Sportster modellcsaládjának. Kivéve az őshazát, az Egyesült Államokat…

Az ok prózai: a Sportsterek erőforrása nem tudja teljesíteni az Euro 5-ös károsanyag-kibocsájtási követelményeket. Valószínűleg lehetett volna azt a megoldást is választani, hogy a cég fejleszt egyet az erőművön, s mehet minden tovább – de nem ez a döntés született. Míg a Sportsterek már csak az Egyesült Államokban lesznek elérhetők, a Street modell gyártása teljes egészében be is fejeződik, s így az USA-n kívüli világban a Softail Standard/Street Bob páros lesz a belépő modell.

Míg azonban a Street szűk mindössze 7 évet élt – a 2014-es modellévben jelent meg –, addig a Sportster ennél sokkal jelentősebb múltra tekint vissza, hiszen az XL modell története 1957-ben kezdődött. (Csak egy kis kitérő: a Sportsterek elődje, az 1952 és 1956 között gyártott K-modell egy változata, a KH egyik vásárlója 1956-ban maga Elvis Presley volt, aki ezzel a cég motoros magazinjának, a The Enthusiast-nak a címlapjára is felkerült.) Az XL eredeti Ironhead-blokkján évente módosítgattak, de az igazán gyökeres változás az 1986-os Evolution-blokkal jött el – igazán akkortól hasonlít a Sportster a jelenleg is ismerhető formájára. A modellcsalád eddigi története során több emlékezetes változat is napvilágot látott. Az XR750 a deszkapályás versenymotorokat idézte fel 1972 és 1985 között, majd ehhez hasonlóképpen – 2002-2003-ban – az XL883R is eltért megjelenésben a többi Sportstertől.  Számunkra, a Goldrex számára különös módon is emlékezetes volt, hogy a hengerenként 2 gyertyával, dupla első tárcsafékkel rendelkező 1200 Sport modellből végül mi adtuk el azt a példányt, ami a 2001-ben készült Valami Amerika című film első részében is látható. Természetesen a forgatás idején az még vadonat új volt, aztán került csak hozzánk értékesítésre. Az 1200 Sportról elmondható, hogy ízig-vérig rétegmodell volt. 2003-ban a cég 100. születésnapja alkalmából jubileumi Sportster-modellt is kiadtak, ugyanakkor ez volt az utolsó év, amikor - igazi „keményvonalas rocker” módon - a Sportster blokkját stabilan a vázhoz rögzítették. Ezt követően ennek a modellnek is gumibakokat kaptak az erőforrásai, melyek egyébként is jelentős – a Buell márka motorjain kikísérletezett –, például a gyújtási rendszert érintő technikai változáson mentek át. 2007-től aztán a Sportstereket is injektoros blokkokkal szerelték. Az 1970-es évek stílusát idéző Seventy-Two modell a megjelenésekor rendkívül sikeres volt, de mindössze 2012 és 2016 között gyártották. Említésre méltó még például az 1200 Custom, a café racer kinézetű 1200 Roadster, valamint az 1200T, amely olyan volt, mint egy kisméretű túramotor, gyári oldaldobozokkal és szélvédő plexivel. Az első teljesen fekete Sportster az 1200-as Nightster volt, majd „kistestvére”, a 883-as Iron, ami mindmáig nagyon népszerű, mint ahogyan Forty-Eight is. Nos, nekünk, európaiaknak 2021-től búcsút kell mondanunk ezeknek a népszerű Sportstereknek is

Fel!