Haladjon ön is a korral – járjon Harley-Davidsonnal!

 
2018 a Harley-Davidson újabb jubileumi, 115. éve. Nagy valószínűséggel azonban nem elsősorban ezért fog bekerülni az évkönyvekbe, hanem azért, mert a 2018-as modellévben jelenik meg az eddigi legtöbb új termék a cég történetében.
A 2017-es márkakereskedői találkozót augusztus 21. és 25. között rendezték a Los Angeles Convention Centerben. Bevezetőként áldozzunk egy kis figyelmet a 115. évfordulónak! Természetesen most is vannak jubileumi modellek – Forty-Eight, Heritage Classic, Fat Boy, Breakout, Street Glide, Ultra Glide, CVO Limited –, bár talán a megszokottnál kisebb számban, ami növelheti az értéküket. A jubileumi modellek kétféle festéssel készülnek. A Legend Blue/Vivid Black fényezésű gépek üzemanyagtartályára fém emblémát helyeztek, míg a Legend Blue Denim fényezésűeken nincs ilyen embléma. A jubileumi modellek mindegyik példányának motorblokkján sorszám szerepel. Ezekből a különlegességekből a világpiacra földrajzi területenként meghatározott számú példány kerülhet csak, s kizárólag rendelésre lehet hozzájuk jutni.  
A jubileumi modellek megjelenése fontos esemény, de egyébként szinte minden a Softail-ekről szólt. Mostantól ugyanis az összes nem túra nagymotor a Softail-modellcsaládba tartozik: a Street Bob, a Fat Boy, a Low Rider. Ennek az a magyarázata, hogy a Softail-ek és az eddigi Dyna-modellek ugyanazt az új – a korábbinál könnyebb és szilárdabb, s központi rugóstagot tartalmazó – vázat kapták meg. Az új váz ellenére a Softail-ek eddigi meghatározó formavilága megmaradt: a kormánytól a hátsó tengelyig vezető egyenes vonal továbbra is jellemző. Eddig a Softaileknél a jármű hossztengelyében volt két rugó, a Dynáknál pedig klasszikusan a hátsó kerék két oldalán. Mostantól egy központi rugóstag van, az ülés alatt. Ez egységes elv, azonban a különböző modellek különböző rugóstagokat kaptak. Ráadásul a Breakout és a Fat Boy esetében a jármű jobb oldalán egy 5 fokozatú „tekerővel”, egyszerűen, kézzel állítható a rugóstag előfeszítése. Más modelleknél viszont ezt – mint korábban is – csak sokkal bonyolultabb módon, az ülést levéve lehet megtenni. Az összes Softail megkapta a kulcs nélküli indítás lehetőségét, így el is tűnt róluk a hagyományos gyújtáskapcsoló. A motor kulcsa is megváltozott: a csőszerű helyett hagyományos tollas kulcsot kell elképzelni, s az csupán a kormányzárat nyitja-csukja. A 107 köbinches Milwaukee Eight motor is belekerült az új Softail-ekbe. Igaz, nem teljesen ugyanabban a formában, mint a túramotorokba, ugyanis a Softail-ek dinamikusabb használati módjához igazították a motor elektronikáját, a befecskendezést, s ezáltal a karakterisztikáját. Az összes Softail vázán van egy – fedéllel takart – USB-csatlakozó, ami a mobileszközök töltését szolgálja.  Eddig ez extra felszerelés volt. Összefoglalva: a Softal-ek súlya csökkent, vázuk szilárdsága nőtt, motorjuk erősebb, nagyobb teljesítményű lett. Apropó, motor: míg 2017-ben csak a Screamin’ Eagle modellek kaptak 114 köbinches motorblokkot, addig 2018-ban a Softail-ekben – Fat Boy, Fat Bob, Breakout – is van a 107-es Milwaukee Eight mellett 114-es. Ez értelmezhető a 2017-es S-modellek – Fat Boy S, Low Rider S, Slim S – továbbviteleként is: ezekben 110-es blokkok voltak. A Screamin’ Eagle modellekbe pedig 117-es motorok kerültek.
Egyes modellek nagyon megváltoztak. Ott van például a Fat Boy. Új a fejidom, benne ledes fényforrásssal. A bőven szabott első sárvédőt lecsopperelték, a rugóstag előfeszítését tekerővel lehet állítani, változott a tankkonzol, s 200-as helyett 240-es hátsó gumit kapott a gép.
Az új Heritage Classic utasülésén nincs háttámla, s a Softail megkülönböztető felirat is eltűnt róla. Más lett a hátsó poggyásztáska: eddig retró-stílusú, szegecses volt, ami csattal záródott. A mostani sokkal modernebb doboz, amin a szegecseket fémbetétek idézik, s kulccsal be lehet zárni. A tankpanel is más, mint korábban, s a szélvédő alsó fele sötétített. Más az ülés is, de az legalább nagyon hasonlít az előzőre.
A Deluxe-modell is megváltozott. Megmaradtak ugyan hagyományos, fehér oldalfalú gumijai, a lámpa háza is a megszokott, de már ledes izzója van.  Az index téglatest alakú, ami egyáltalán nem mondható tradicionálisnak.
A Breakout is másmilyen, mint korábban: más a kerék, más az üzemanyagtartály formája, s az egész jármű keskenyebb, mint eddig volt. A kilométeróra is változott: továbbra is a kormányon található ugyan, de már nem analóg, hanem digitális.
A Softail Slim modellen keveset módosítottak – kivéve persze a vázat és a blokkot. Hagyományos a kilométeróra, de ennek a modellnek is ledes már a lámpája. Továbbra is ez néz ki a leginkább „softail-esen”: nagy, kerek lámpa, vastag kerekek. Viszont csak 107-es blokkot kap 2018-ban.
A Low Rider is jobban hasonlít egykori önmagára, mint a többiek. Van például tankpanelje, benne kilométeróra és fordulatszámmérő. Lehetséges, hogy ehhez ehhez a modellhez „nem mertek hozzányúlni”, mert az Egyesült Államokban ez a gép nagyon népszerű. Most nincs új Swichback, se Superglide, se Wideglide – de a Low Rider megmaradt!
A Fat Bob ugyanakkor nagyon-nagyon megváltozott! Igen sportos, felhúzott, rézszínű, kanyarulatos kipufogóval, 107-es és 114-es motorral. Dupla kerek első lámpája volt, most szögletes, ledes. Nagyon rövid a hátsó sárvédő, más az első sárvédő, más a hátsó lámpa, fordított az első teleszkóp, s rugóstag-állító tekerő is van rajta. A nem USA-modelleken pedig furcsa rendszámtábla- és indextartó látható, ami nem a hátsó sárvédő része, hanem egy attól független, masszív konzol. Nálunk már nem biztos, hogy szükség lenne erre, mert szerencsére van példa arra, hogy a közlekedési felügyelet által is elfogadott módon lehet a hátsó kerék mellé helyezni a rendszámot.
A Street Bob hasonlít önmagára is meg nem is. Más az üzemanyagtartálya, keskenyebbnek tűnik, mint korábban. Megmaradt a küllős kerék, de két hosszú kipufogót lehet rajta látni. Más a kormánya is, mint korábban, s digitális a műszerfal.
A túramotorok között az idén van Street Glide és Street Glide Special is. A Street Glide krómozott blokkos motor volt, a Street Glide Special pedig fekete blokkos. Ez attól függ, hogy mi a divat: most a fekete, és ez a Special színe. A Road Glide Special és a Road King Special is fekete blokkos.
A Sportsterek nem változtak, lett egy-két új szín. Ennyi. Apropó, színek: a Black Earth Fade – mintha fekete króm lenne, nagyon sötét, a fekete árnyalataival – és az Odyssey Blue nagyon érdekesek. A Gun Ship Grey pedig csukaszürke.
Az elektromos LiveWire-ről idén sem érkezett új hír. Nem lehet tudni, lesz-e belőle piacra érett, illetve piacra szánt termék. 2014-ben agyonmutogatták a dealer-találkozón, benne volt a 2015-ös Bosszúállók 2 – Ultron kora című filmben, de a 2016-os találkozón sem esett már róla egy szó sem.
Mint említettük, minden idők legnagyobb új termék-kibocsájtása a 2018-as modellév a Harley-Davidson történetében. Ez azt is magával hozza, hogy nagyon sok az új kiegészítő is, hisz változott a váz, változtak a rögzítési pontok.
A Harley-Davidson kereskedelmi politikájában is van újdonság: eddig létezett az USA Domestic kategória, a belföldi eladás, aztán a HDI, a Harley-Davidson International a világ többi részének többségére, valamint a ROW, a Rest of the World, jellemzően az ázsiai országokra. Az utóbbi kettőt összevonták. S idén az USÁ-n kívüli eladások száma nagyobb lehet, mint a hazaiaké. Ilyen még soha nem volt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Megérkezett
a legújabb
kollekció
Irány a webshop
legujabb kollekció kép