Az EV-é a jövő – csak mikor jön el?

San Diegoban rendezték meg a Harley-Davidson szokásos dealer-találkozóját 2018. augusztus 21. és 23. között. Természetesen mi sem hiányozhattunk róla!
 
A bemutató korábban megszokott rendjén idén ismét változtattak egy kicsit. Eddig az első nap estéjén volt a nagy bemutató – a general session – s ezt követte a welcome dealers party. Most már reggel elkezdődött a nagy bemutató, s már azon a napon azonnal folytatódott is a szakmai program különböző értekezletekkel, megbeszélésekkel, s meg lehetett tekinteni az új extrákat, kiegészítőket, ruhákat, sisakokat is. Annyiban változott a megrendelések módszere, hogy nem kötelező helyben leadni minden megrendelést, hanem a kínálat – aminek egy része ma már nincs is ott a maga fizikai valójában, hanem interneten keresztül lehet róluk tájékozódni – megtekintése után online is meg lehet ezt tenni. Továbbra is vannak természetesen olyan termékek, melyeket kizárólag az eseményen lehet megrendelni. A kereskedők mindezek ellenére abszolút értelemben is nagyon fontosnak tartják, hogy minden évben személyesen vegyenek részt a dealer-találkozón, mert az számukra nem csupán üzletileg fontos, hanem egyszerűen kihagyhatatlan élmény. Érdemes volt elmenni megszemlélni a San Diego-i helyi kereskedők kínálatát is. Volt olyan szalon, ahol nem volt túlzás a bőség zavara: például a gyártásban lévő teljes fényezési skálát felvonultatva állt ott egy-egy példány majdnem minden modellből.
 
A mostani general session keretében többek közt elhangzott, milyen nagy sikert aratott a túramotorok megújítását célzó Rushmore-projekt. Ennek egyik eredménye volt a Milwaukee Eight motorblokk, ami a túragépekben nagyon jól bevált, így bekerült a Softail-ekbe is. Ezt a vonalat – a vásárlói igényekre való fokozott odafigyelés mellett – szeretnék tovább vinni. A 2019-es modellévre a túramotorok adaptív – vagyis a forgalmi szituációkhoz önállóan alkalmazkodó –, ledes fényszórót kapnak. Ez a giroszkópos rendszer például a jármű mozgásának megfelelően választ vetítési képet, fényerőt. Retrofit, azaz a régebbi modellekbe is átalakítás nélkül beszerelhető. A másik jelentős változás az, hogy a túramotorok új infotainment-rendszere az eddiginél összehasonlíthatatlanul, látványosan gyorsabb, nagyobb felbontású, kesztyűben is nagyon jól, a mobiltelefonokéval megegyezően kezelhető érintőképernyős kijelzővel rendelkező, korszerűbb, esztétikusabb. A korábban a kesztyűben való kezelést segítő nyomógombok el is tűntek. A motorkerékpárokba épített infotainment-rendszerek tekintetében úttörő módon bekerült a készülékbe az Apple CarPlay operációs rendszer, viszont az androidos megoldásokat (egyelőre még) nem támogatja. A 2019-es modellévben egyébként – a gyártás egységesítése miatt – már nem lesznek 107 köbinches, hanem csakis 114 köbinches erőforrással szerelt túragépek.
 
A Softail-ek között új modellként jelent meg a csak 114 köbinches blokkal szerelt FXDR, azaz a Drag Racer. Egészen más megjelenésű, mint a „hagyományos” formavilágú Harley-Davidson-ok. Sportos, leegyszerűsített vonalvezetésű, fordított első teleszkóppal, elöl dupla féktárcsával, széles – 240-es – hátsó kerékkel. Ez egy nagy teljesítményű, nagyméretű Softail, gyárilag egyszemélyes, de megvan a lehetőség utasülés felszerelésére. Ledes világítású, ahogy az már a Softail-eknél megszokott. A légszűrőház szembetűnően nagy, ami műszakilag nem indokolt, viszont a formatervezés miatt emlékeztetnie kell a dragsterek hasonló, túlméretezett alkatrészeire.
 
Összesen hét modellt – Breakout, Heritage Classic, Road King, Street Glide, Road Glide, Ultra Limited Low, Tri Glide Ultra – 2019-ben már nem gyártanak, viszont a találkozón sok szó esett a közelmúltban bemutatott újabb modellekről, valamint a prototípusokról. Ezek egyike a Pan European munkanevű túraenduró. Ebbe egy új folyadékhűtéses motorblokk kerülne, melynek műszaki megoldásai némileg a Street modell kapcsán szerzett tapasztalatokon is alapulnak. A Harley-Davidson feltett szándéka, hogy új piacokra és új piaci szegmensekbe törjön be. A túraendurók világa nagyon népszerű, de ebben a kategóriában jelenleg nincs a Harley-nak modellje. Várhatóan a 2020-as modellévre jelennek meg vele. Szintén prototípusként bemutattak egy café racer-jellegű modellt is, ugyanazzal a folyadékhűtéses erőforrással, mint a túraendurót, s ugyancsak 2020-ra prognosztizálva a piaci bevezetését. Ezeket a motorokat azonban csak a general session-ön, a színpadon lehetett látni, testközelből nem lehetett megszemlélni őket.
 
A Harley elektromos motorkerékpárja, ami 2014-es bemutatásakor Live Wire néven futott, most egyszerűen csak elektromos járműként (electric vehicle, EV) jelent meg, már kidolgozott kereskedelmi stratégiával, de ár nélkül. Megvannak a határidők, hogy a kereskedők meddig jelentkezhetnek a forgalmazására, milyen feltételeknek kell megfelelniük, milyen fejlesztéseket kell végrehajtaniuk, milyen célszerszámokat, milyen boltberendezést kell hozzá beszerezniük, hogyan kell felkészíteniük a szakembereiket. Mindezen kívül töltőállomást is kell létesíteniük. A Harley-Davidson úgy kívánja ennek a járműnek a forgalmazását 2020-ban megkezdeni, hogy addigra a kereskedői hálózat erre teljes mértékben felkészüljön. A prototípusokhoz hasonlóan szintén csak a színpadon látott elektromos jármű műszaki paraméterei a kereskedők számára még nem ismertek. Így az sem tudható, hogy töltésük miképpen lesz lehetséges a jelenlegi, gépkocsikat kiszolgáló töltőállomásokon, de a kompatibilitás magától értetődő. A Harley-Davidson lesz az első, világszerte ismert, nagy múltra visszatekintő gyártó, amely tömegesen fog értékesíteni elektromos meghajtású motorkerékpárokat. Az biztos, hogy mi is felkészülünk a forgalmazására!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Megérkezett
a legújabb
kollekció
Irány a webshop
legujabb kollekció kép