Ez volt a 100. dealer meeting

Rendhagyó módon a cég székhelyén, Milwaukee-ban rendezték meg 2019. augusztus 17. és 23. között az idei kereskedői találkozót. Minden tizedik modellév tiszteletére szokták itt tartani ezt az eseményt, így a következőre – a 2023-as, 120. modellév jegyében – 2022-ben kerülhetett volna sor. Csakhogy az idei volt a 100. dealer meeting, így erre az évfordulóra tekintettel kivételt tettek.

A mostani találkozó kétségkívül legnagyobb attrakciója az volt, hogy végre bemutatták a Harley-Davidson teljesen elektromos meghajtású motorkerékpárjának, a LiveWire-nek a végleges, sorozatgyártású, megvásárolható változatát. A már 2014-ben beharangozott prototípuséhoz képest esztétikusabb lett a műszerfala, nagyobb a hatótávolsága. S bizony, ez a motor nagyon megy: sport üzemmódban körülbelül 2(!) másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás tempóra. Különböző üzemmódok közül lehet ugyanis választani: gazdaságos (eco), esős időben javallott, normál, sport és egyénileg testre szabható. Ennek a gyorsulásnak persze ára van: sport üzemmódban körülbelül 100 kilométert lehet megtenni a járművel, míg gazdaságosban ennek hozzávetőleg a kétszeresét. A LiveWire ebben a gazdaságos üzemmódban is jobban megy azonban, mint bármelyik más hagyományos Harley-modell. Nagyon figyelni kell azonban arra, hogy ha felpattan rá a motoros, nehogy véletlenül azonnal eszeveszetten húzni kezdje neki a gázt, s elinduljon anélkül, hogy ezt ő valójában akarta volna. Helyesebben nem kell rá nagyon figyelni, mert a tervezők ebből a szempontból „hülyebiztos” gépet alkottak: több lépést megtéve lehet csak vele elindulni. A kormányon lévő kapcsolóval először csak áram alá lehet helyezni a járművet. Erről a műszerfal tetején világítani kezdő piros sáv tájékoztatja a motorost. Ekkor a gázadásra még nem reagál a LiveWire. Viszonylag hosszan, három másodpercig kell nyomni az indítógombot ahhoz, hogy a gázadás egyáltalán lehetővé váljon. Ezt a műszerfal tetején pirosról zöldre váltó sáv jelzi. Semmiképpen sem lehet tehát a LiveWire-rel „véletlenül” elindulni. Akkor sem engedi a felügyelő elektronika a nekilendülést, ha nincs behajtva az oldaltámasz. A LiveWire üléspozíciója kifejezetten sportmotoros, térddel jól szorítani kell az üzemanyagtartálynak látszó karosszériaelemet. Ennek a tetején van egyébként – mintha üzemanyagtöltő nyílás lenne – egy „tanksapka” alatt az elektromos töltőkábel csatlakozója. A műszerfal nagyon informatív. Az elektromos járműveknél szokásos adatok kijelzésén kívül tartalmazza az új motor vásárlása esetén egy évig ingyenes, majd előfizetéses úgynevezett H-D Connect funkciót is, ami egyébként a hagyományos túramotorok 2020-as modelljeiben is benne lesz. A H-D Connect applikáció segítségével a motoros a telefonján is megnézheti, mennyi üzemanyaga van még, pontosan hol állította le a gépét, ha netán nem emlékezne rá, s telefonról lehet küldeni a motor fedélzeti számítógépére előre megtervezett útvonalat is. A számítógép azt is elemzi, hogy a motoros mennyire ügyesen vezet! A LiveWire-t ugyanis giroszkóppal is felszerelték, melynek adatai alapján a kompjúter például kanyarvételnél vagy esőben – ha szükséges – korrigálja a motor teljesítményét, hogy a meghajtott kerék ki ne pörögjön, a motoros ki ne csússzon.

A LiveWire-eket a kereskedői találkozón – biztonsági okokból – először kötelező jelleggel csak Jump Start nevű futópadon lehetett kipróbálni, hogy a motorosok szokják az elektromos jármű tulajdonságait, az engedélyezett 60 kilométer/órás sebességet, illetve az ahhoz tartozó gázállást. Csak aztán lehetett velük kimenni az utcai forgalomba.

Az elektromos meghajtási szisztéma kiterjesztését és az utánpótlás-nevelés erősítését mutatja, hogy az Egyesült Államokban már meg lehet vásárolni az 5-7 éveseknek szánt Harley-Davidson gyermek elektromos kerékpárokat – nettó 700 dollárért –, s prototípusként létezik „felnőtt” Harley-Davidson elektromos kerékpár is.

A résztvevők a találkozó bármelyik napján önállóan és ingyenesen meglátogathatták a Harley-Davidson Múzeumot. Volt azonban fizetős, túravezetős látogatási lehetőség is, amikor a hétköznapi érdeklődők elől egyébként elzárt archívumba is be lehetett menni. Mint itt – többek közt – kiderült, az ikonikus, 1903-ban épített 1-es számú Harley-Davidson nem teljesen érintetlen példány, hanem későbbi, felújított alkatrészeket is tartalmaz. Az 1907-ben bemutatott első kéthengeres modell múzeumi példányát azonban kétséget kizáróan ebben a formájában, ezekből az alkatrészekből szerelték össze több mint 110 évvel ezelőtt. Ez tehát a legértékesebb Harley-Davidson motorkerékpár a gyűjteményben.

A múzeumban természetesen számtalan érdekesség látható: tervezési fázisban lévő járművek agyagmodelljei, kísérleti négyhengeres motor, kereskedelmi forgalomba ilyen-olyan okokból sosem került modellek, gépek azoknak a deszkapályás gyorsasági versenyeknek az idejéből, amikor a veszteséges olajozás miatt csúszós deszkákon is 200 kilométer/órás sebességgel száguldottak a motorosok fék nélküli járműveiken, kollekció az AMF-korszakból, amikor robogót, motoros szánt és motorcsónakot is gyártott a Harley-Davidson. A Szelíd motorosok című filmben „szereplő” Amerika Kapitány kiállított példányán megemlékezésül egy vörös rózsacsokor volt, mivel a film főszereplője, Peter Fonda éppen néhány nappal a kereskedői találkozó előtt, augusztus 16-án hunyt el. A múzeumban van az az FXSTB Softail Night Train is, amit a 2011. március 11-i Japánban történt földrengés előidézte szökőár – ami a fukusimai atomkatasztrófát is okozta – sodort el egy konténerben egészen Kanada partjaiig. A Harley-Davidson felajánlotta a motor eredeti tulajdonosának, hogy cserébe ad neki egy vadonatúj gépet, de Ikuo Jokojama – akinek családtagjai és barátai is meghaltak a természeti csapásban – csak annyit kért, hogy a múzeumban az összes áldozat emlékének tisztelgő emlékhelyet alakítsanak ki a motor roncsa körül. A Harley-Davidson természetesen eleget tett a kérésnek. Szinte hihetetlen, de magyar vonatkozású tárgyat is láttunk a múzeumban: az 1926-ban Majláth Mihály által Budapesten nyitott Harley-vezérképviselet 1929-ben kiadott katalógusát!

Bár a múzeum és az archívum anyaga rendkívül gazdag, s az archívumban például munka közben motorrestaurátorokat is lehetett látni, a gyűjtemény máig nem teljes: jelenleg is keresnek hajdani modelleket. Ezeket a hiányosságokat megelőzendő egyébként a gyár már régóta azt a gyakorlatot folytatja, hogy minden modellből az első elkészült sorozatgyártású példányt elhelyezik a múzeumban. S van olyan jubileumi oldalkocsis Ultra is, amelyet a Milwaukee-i gyár minden dolgozója aláírt. A múzeum udvarán egyébként látható annak a műhelynek – a szó szoros értelmében egy deszkasufninak – a másolata is, ahol az első Harley-Davidsonok készültek. S ha már a gyártásról esik szó: idén Lego-változatban is lehet Fat Boy-t kapni. A múzeumban ennek jegyében egy 69 ezer darab Lego-kockából összerakott Fat Boy-t állítottak ki. A Harley-Davidson minden esztendőben összefog a Ford-dal, mivel mindkét cég 1903-ban jött létre. Idén egy Ford F150-esen köszönt vissza mindenütt a Harley-motívum: a karosszérián, a felniken, a műszerfalon.

No, de miután így elidőztünk a múzeumban, térjünk vissza a kereskedői találkozó újdonságaihoz. Tavaly csak a színpadon, most már karnyújtásnyi távolságból, de egyelőre még mindig nagyon rejtélyesen, Styling Prototype-ként, tehát nem végleges modellként mutatták be a terepezésre szánt, új, saját fejlesztésű folyadékhűtéses blokkal szerelni kívánt Pan American-t és a Street Fighter-t. Ezek a gépek a még a 2020-as modellévben, de várhatóan csak 2020 nyarán fognak forgalomba kerülni. A következő 5 évben egyébként ezzel a kettővel együtt közel 20 új modell bejelentése várható, de hogy ezek milyenek lesznek, még nem tudható. Új 2020-as modell a Softail Low Rider S – ami részben az, hiszen visszatérő –, valamint új a Road Glide Limited is. Utóbbi annyival másabb, mint az Electra Glide Ultra, hogy a hátsó dobozba is tettek egy 12 voltos töltőt, s a gépnek kormányfűtése is van. A túragépekben általánosan változott az elektronika: tartalmazza a már említett H-D Connect rendszert, s van bennük kipörgésgátló és kanyar-ABS. Ami viszont valóban bombasztikus újdonság: a CVO Tri Glide trike, ami még sosem volt!

A Sportster-családban az Iron 1200-as annyiban változott a tavalyihoz képest, hogy a tank festése nem pusztán kék-fehér, hanem piros-kék-fehér. S ebből hozzánk már fizikai valójában is megérkezett a 2020-as modell!

 

Fel!